Historiaa

Ammattiosastomme on saanu alkunsa vuonna 1957 kun Suomen apuhoitajayhdistyksen Kuopion seudun paikallisosasto perustettiin. Ko. paikallisosastoon kuuluivat Kuopion maalaiskunta, Siilinjärvi, Nilsiä, Juankoski, Muuruvesi, Vesanto, Kaavi, Pielavesi, Leppävirta, Vehmersalmi ja Maaninka. Vuonna 1971 paikallisosastot rekisteröitiin ja vuonna 1972 Kuopion seudun paikallisosasto oli mukana perustamassa Suomen apuhoitajaliittoa. Vuonna 1978 liittokokous kehotti paikallisyhdistyksiä perustamaan toimialueelleen ammattiosastoja, joiden toimirajat olisivat työnantaja tai aluekohtaisia.

24.1.1979 on perustettu Koillis-Savon apuhoitajien ammattiosasto. Perustava kokous pidettiin Kaavilla. Kokouksessa oli läsnä 27 apuhoitajaa. Ammattiosastoon kuuluivat Juankosken , Tuusniemen ja Kaavin apuhoitajat ja vastaanottovirkailijat. V.1987-1988 Koillis-Savon apuhoitajien ammattiosasto muuttui Perushoitajien ammattiosastoksi.